1.0 PENGENALAN
Definisi
perniagaan dalam Kamus Besar, Bahasa Melayu Utusan, halaman 1213 menyatakan
bahawa perniagaan bermaksud bejual beli, berjaja, berdagang barang dan
perkhidmatan. Manakala menurut buku rujukan pengajian perniagaan STPM halaman 3
yang ditulis oleh Mokhtar Pet dan Rafidah Manap, perniagaan boleh didefinisikan
sebagai sebuah organisasi yang melakukan pelbagai aktiviti yang melibatkan urus
niaga jual beli barangan atau perkhidmatan antara pihak penjual dan pembeli
pada masa, harga dan kuantiti tertentu bagi memenuhi kehendak dan keperluan
pengguna yang bertujuan untuk memaksimumkan keuntungan penjual. Aktiviti
perniagaan ini telah wujud sejak zaman Nabi Muhammad dan merupakan 9 daripada
10 rezeki datangnya daripada aktiviti perniagaan. Pada zaman modenisasi
ini, terdapat lima bentuk organisasi perniagaan iatu milikan
tunggal, perkongsian, syarikat sdn bhd, syarikat awam berhad dan koperasi.
Namun begitu, bagi perniagaan jualan langsung, semua bentuk organisasi
perniagaan boleh menjalankan perniagaan jualan langsung dan secara individu
juga boleh menjalankan perniagaan ini secara kecil-kecilan dengan membuka stok
barangan jualan langsung di rumahnya.
Industri
jualan langsung mula bertapak di Malaysia pada tahun 1970 an. Mengikut takrif
Akta Jualan Langsung 1993 ( Akta 500 ), perniagaan jualan langsung adalah kaedah
perniagaan yang menjual barang terus kepada pengguna, melalui kunjungan
jurujual dari pintu ke pintu. Jurujual akan diberi latihan dalam bidang jualan
langsung seperti seminar menjadi usahawan serta dibekalkan dengan sample, katalog
dan senarai harga. Namun, pada zaman teknologi maklumat ini, kaedah kunjungan
jurujual dari rumah ke rumah sudah berkurangan, kerana kebanyakkan pengedar
menggunakan laman sosialnya untuk menjual barangannya dan mereka mengedar
melalui orang yang terdekat mereka. Seterusnya mereka mengamalkan konsep
duplikasi antara penguna kepada pengguna yang lain untuk menggunakan barangan
tersebut. Terdapat 3 bentuk jualan langsung, iaitu jualan perhidmatan oleh
ejen, jualan langsung oleh ejen yang dilantik oleh pengeluar berasaskan katalog
dan sampel serta jualan barang oleh ejen bebas yang tidak mewakili mana-mana
pihak. Dewasa ini, pembelian melalui
perniagaan jualan langsung telah mendapat sambutan yang hangat dalam kalangan
masyarakat yang tinggal di Bandar mahupun yang tinggal di kawasan kampung. Hal ini dapat dilihat melalui jumlah jualan industri
ini yang semakin meningkat dari tahun ke tahun kerana mereka lebih percaya
bahawa industri jualan langsung dapat menjana keuntungan yang lumayan dengan
memasarkan produk mereka di pasaran. Hal ini demikian, selaras dengan kepesatan
ekonomi Malaysia yang membangun kerana kuasa beli pengguna yang tinggi.
Barangan yang diperdagangkan dalam perniagaan jualan langsung ialah kosmetik,
penjagaan diri, aksesori,peralatan dapur, makanan suplemen, pelangsingan diri
dan lain-lain. Pembelian barangan jualan langsung telah mendapat sambutan dalam
kalangan penduduk kampung yang dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu kualiti
barangan, harga yang berpatutan, tahap kepuasan, faktor kesihatan, faktor
trend, pengaruh rakan, faktor mudah didapati dan lain-lain faktor. Bukan itu
sahaja, pembelian barangan jualan langsung juga mendapat sambutan daripada
pelbagai peringkat umur dan jantina. Oleh itu, jelaslah bahawa pembelian barangan
jualan langsung mendapat sambutan yang menggalakkan dalam kalangan penduduk di
kawasan kajian.
1.1 Objektif Kajian
Terdapat dua objektif
dalam menjalankan kajian ini, dan kajian yang dibuat adalah berlandaskan kepada
objektif yang telah disusun :
- Mengenal
pasti sambutan pembelian barangan jualan langsung mengikut umur, jantina,
kategori pelanggan, jenama dan jenis barangan yang dibeli.
- Mengenal
pasti faktor-faktor yang
mempengaruhi pembelian barangan jualan langsung dari segi kualiti
barangan, harga berpatutan, trend, pengaruh rakan, faktor kesihatan, mudah
didapati dan tahap kepuasan penduduk terhadap barangan jualan langsung.
2.0 LOKASI KAJIAN
Dalam
menjalankan suatu kajian, lokasi merupakan satu aspek penting, yang perlu dalam mendapatkan kesahihan dapatan
kajian. Oleh itu, pengkaji memilih lokasi Kampung Ulu Teris iaitu kampungnya
sendiri sebagai kawasan kajiannya. Lokasi kajian ini terletak di Dewan Undangan
Negeri ( DUN ) Padang Tengku, parlimen Lipis di Mukim Telang, Daerah Kuala
Lipis.
2.1 Kuala Lipis
Kuala
Lipis merupakan Bandar yang berhampiran dengan lokasi kajian. Jarak antara
lokasi kajian dengan Bandar Kuala Lipis adalah kira-kira 13 KM. Daerah Kuala
Lipis merupakan daerah yang ketiga terbesar di negeri Pahang selepas daerah
Jerantut dan Rompin dengan keluasan 527 861 hektar . Daerah Kuala Lipis mempunyai
10 mukim dan lokasi kajian adalah salah satu kampung yang terletak di Mukim
Telang dengan jumlah keluasannya ialah 43 900 hektar iatu 8,3% daripada
keluasan daerah Kuala Lipis. selain itu , Kuala Lipis terletak di pertemuan
Sungai Jelai dengan Sungai Lipis dan merupakan ibu negeri Pahang yang pertama
mulai tahun 1898 sebelum dipindahkan ke Kuantan pada tahun 1955. Di samping itu
juga, Bandar Kuala Lipis telah diiktifraf sebagai Bandar bersejarah Kuala Lipis
kerana terdapat banyak bangunan yang didirikan semasa zaman penjajahan British.
Rujuk peta di lampiran 1.
2.2 Kg Ulu Teris
Kampung
Ulu Teris merupakan sebuah kampung yang terletak di kawasan pedalaman yang mana
ianya dihubungkan melalui jalan Kampung Bapong dan Padang Golf Empang Jaleh
Penjom Kuala Lipis dan jarak antara Kampung Ulu Teris dengan Bandar Kuala Lipis
adalah kira-kira 13 KM, rujuk lampiran 2 dan 17. Kampung ini mempunyai tanah
seluas 250 ekar dan mempunyai hampir 50 buah rumah serta terdapat hampir 200
orang penduduk di kampung ini. Pola petempatan kampung ini adalah berselerak
kerana penduduk di kawasan kajian mempunyai pemilikan tanah sendiri dan
mengamalkan sistem pecah tanah mengikut adik beradik dalam keluarga mereka.
Kegiatan ekonomi yang dilakukan di
lokasi ini adalah menoreh getah dan merupakan aktiviti ekonomi yang utama dijalankan
kampung ini, rujuk lampiran 6. Selain itu juga, terdapat aktviti penangkapan
ikan dan penternakan ikan sangkar, kerana kampung ini berhampiran dengan bekas
tasik perlombongan emas di Empang Jaleh dan aktiviti ini merupakan aktiviti sampingan
untuk mencari wang tambahan, rujuk lampiran 7. Seterusnya, aktiviti pembalakan juga giat dilakukan di
Empang Jaleh, rujuk lampiran 8.
Selain
itu kampung ini telah dilengkapi dengan pelbagai kemudahan asas antaranya jalan
raya,bekalan tenaga elektrik, bekalan air, talian telefon, surau, balai raya
dan yang terbaru Kampung Ulu Teris merupakan salah sebuah kg yang menerima
perkhidmatan internet tanpa wayar ( WIFI
) 1 Malaysia yang diberi oleh pihak kerajaan pada bulan Jun tahun 2012, rujuk
lampiran 4.. Di samping itu juga, Kampung Ulu Teris mempunyai padang bola, gelanggang
futsal, gelanggang badminton dan yang terbaru gelanggang permainan dart yang
mana tempat ini telah dikunjungi oleh penduduk di Bandar Kuala Lipis dan sering
menganjurkan pertandingan di tempat tersebut, rujuk lampiran 3 dan 5. Dengan
adanya kemudahan untuk bersukan,tempat ini menjadi pusat pengumpulan
pemuda-pemuda kampung selain dapat mengasah bakat mereka yang terpendam dala
diri masing-masing.
Selain itu, terdapat juga keistimewaan kg ini
antaranya terdapat sumber galian emas
sungai, kayu balak jenis kayu jati yang sesuai untuk dibuat perabut, namun
sumber-sumber ini masih tidak dikomersialkan sepenuhnya lagi. Seterusnya, penduduk
di kampung ini masih mengamalkan sikap kerjasama dan saling bantu- membantu
tidak kira usia. Hal ini, dapat dilihat apabila terdapat kenduri kendara dan majlis perkahwinan di kampung tersebut. Di
samping itu terdapat juga sumbangan terhadap kampung ini iaitu sumbangan
daripada pemuda kampung ini dalam menaikkan nama kampung terutamanya dalam bidang sukan bola sepak dan
futsal iatu pasukan UTB team, yang mana pasukan telah banyak meraih kemenangan
dan sering mendapat johan dalam bidang sukan ini. Selain itu juga, pasukan UTB
team sering kali menjadi saingan bagi pasukan-pasukan elit di Kuala Lipis,
rujuk lampiran 10, 11, dan 12.
Lokasi Kampung
Ulu Teris ini dipilih sebagai lokasi kajiannya kerana pembelian barangan jualan
langsung telah mendapat sambutan yang menggalakkan dalam kalangan penduduk Kampung
Ulu Teris. Hal ini kerana, terdapat ramai pengedar di lokasi kajian ini
antaranya Avon, Leno, Cosway, Gamat Emas, CNI, Anugerah dan lain-lain yang
terdiri daripada barangan kosmetik, peralatan dapur, penjagaan diri, makanan
suplemen, aksesori dan lain-lain. Hal ini , dapat memudahkan penduduk kampung
mendapatkan barangan jualan langsung dengan mudah, menjimatkan masa dan kos
untuk mendapatkan barangan tersebut. Hal ini kerana, di kampung-kampung yang
berhampiran mengalami kekurangan pengedar untuk mendapatkannya. Selain itu,
lokasi ini dipilih untuk memudahkan pengkaji membuat kajian di lokasi ini
kerana pengkaji lebih mudah untuk mendapatkan maklumat melalui borang soal selidik
dan temu bual kerana kerjasama yang diberi oleh penduduk di lokasi ini adalah
100%. Hal ini kerana,pengkaji telah mengenali semua penduduk kampung ini, dan
mereka masih mengekalkan amalan kerjasama dan gotong-royong yang boleh
mengeratkan hubungan silaturahim antara penduduk kampung. Oleh itu, pengkaji berasa
bangga menjadi anak jati Kampung Ulu Teris yang aman damai ini. `
3.0 KAEDAH KAJIAN
Sebelum
memulakan kajian, pengkaji telah mengenal pasti beberapa kaedah yang akan
digunakan untuk memudahkan pengkaji mencatat maklumat secara terperinci dan
bersistematik. Melalui kaedah kajian ini, terdapat sumber primer dan sumber
sekunder. Sumber primer merupakan bukti pertama dari suatu peristiwa. Sumber
sekunder juga merupakan analisis atau paparan yang mengambil sumber primer
sebagai objek perbahasannya sehingga dapat dikatakan bahawa sumber sekunder
merupakan reproduksi dari sumber primer. Oleh itu, pengkaji telah menggunakan 4
kaedah untuk menjalankan pentaksiran berasaskan sekolah ( PBS ). Berikut
merupakan kaedah yang telah
Digunakan :
3.1 Soal Selidik
Kaedah
soal selidik merupakan kaedah yang utama dalam mengumpulkan data kerana ianya
berhubung terus dengan kumpulan sasaran. Kaedah ini juga merupakan kaedah yang
paling popular yang telah digunakan oleh para pengkaji untuk mendapatkan data
primer. Kajian ini adalah berbentuk deksriptif iaitu menggunakan kaedah soal
selidik untuk mendapatkan maklumat. Soal selidik dibuat dengan melakukan
pilihan secara rawak berdasarkan kelapangan dan kesudian responden untuk
menjawab borang soal selidik tersebut. Kategori respoden terdiri daripada
golongan pelajar, dewasa atau produktif dan warga emas. Hal ini kerana mereka
terlibat secara aktif dalam pembelian barangan jualan langsung. Kaedah ini
merupakan kaedah pengumpulan data primer iaitu mendapatkan maklumat terus
daripada responden. Penggunaan borang selidik sangat santai kerana bentuk soal
selidiknya bersesuaian dengan penduduk kampung supaya tidak berlaku bias semasa
mengisi borang selidik. Borang soal selidik mengandungi dua bahagian iatu
bahagian A dan B. Bahagian A ialah bahagian demografi yang terdiri daripada
maklumat peribadi responden dan bahagian B mengenai respon terhadap aspek
persoalan kajian. Hal ini, adalah untuk
mengetahui dan mendapatkan maklumat dengan lebih lanjut lagi tentang pembelian
barangan jualan langsung. Seramai 30 orang responden dipilih bagi mewakili
semua penduduk Kampung Ulu Teris. Selain itu, soal selidik berbentuk terbuka
dan tertutup bagi mendapatkan jawapan yang tepat dan mudah diproses semasa
membuat analisa, manakala soalan yang berbentuk terbuka pula memberikan kebebasan
kepada responden untuk menjawab soalan dengan pelbagai dan mengikut pandangan
mereka. Rujuk lampiran 18.
3.2 Temu Bual
Kaedah
temu bual merupakan satu kaedah dimana berlaku soal jawab pengkaji dengan
penduduk Kampung Ulu Teris. Kaedah temu bual ini adalah untuk mendapatkan
keterangan atau pandangan yang berkaitan dengan kajian yang dilakukan oleh
pengkaji. Melalui kaedah temu bual ini juga, pengkaji telah mewawancara dengan
penduduk kampung yang dipilih. Melalui wawancara ini, pengkaji dapat menanyakan
pelbagai soalan kepada penduduk kampung tersebut di samping dapat mengenal
pasti isi penting yang perlu ditulis dalam dapatan kajian pengkaji. Soalan yang
diajukan lebih kepada bentuk penerangan untuk mendapatkan keterangan dengan lebih
lanjut tentang faktor-faktor utama yang mempengaruhi pembelian barangan jualan
langsung dalam kalangan penduduk Kampung Ulu Teris. Kaedah temu bual ini telah
melibatkan seramai 3 orang penduduk Kampung Ulu Teris yang dipilih untuk
ditemual.
3.3 Pemerhatian
Kaedah
pemerhatian adalah kaedah yang tidak perlu menggunakan peralatan moden yang juga merupakan alternatif yang ada dalam
pengumpulan data selain daripada soal selidik dan temu bual. Hal ini, terdapat
kebaikan menggunakan kaedah ini antaranya ialah pemerhatian terhadap objektif
kajian adalah lebih terperinci, jelas, teliti dan tepat yang akan menyumbang
kepada dapatan kajian pengkaji dengan lebih sah serta boleh dipercayai. Selain
itu, penyelidikan boleh memastikan maklumat yang benar dan jelas kepada
pengkaji. Pemerhatian yang dilakukan oleh pengkaji adalah pada setiap hari, samada
berlaku pembelian barangan jualan langsung atau tidak antara penduduk untuk
mengenal pasti jenama serta jenis
barangan yang dibeli oleh penduduk di kawasan kajian.
3.4 Rujukan
Kaedah
ini digunakan untuk mencari maklumat berkaitan dengan definisi perniagaan, dan
jenis organisasi perniagaan serta definisi jualan langsung . Rujukan
diperolehi melalui buku rujukan
pengajian perniagaan dan buku rujukan SPM
perdagangan. Di samping itu juga, pengkaji membuat rujukan buku ilmiah yang dipinjam daripada
perpustakaan awam Kuala Lipis dan perpustakaan desa di Kampung Relong. Selain
itu, pengkaji menggunakan perkhidmatan rujukan daripada internet di pusat
internet tanpa wayar ( WIFI ) di Kampung Ulu Teris, bagi mengetahui
lebih lanjut tentang produk yang dilancarkan serta kebaikan dan kelebihan yang
terdapat dalam kandungan produk tersebut. Di samping itu juga, pengkaji ada membuat
rujukan daripada majalah dan katalog yang dikeluarkan oleh syarikat berkenaan
untuk mengetahui jenis produk yang dikeluarkan oleh syarikat berkenaan. Melalui
kaedah rujukan ini, pengkaji sedikit sebanyak dapat menambah baik serta
mempertingkatkan maklumat terhadap pembelian barangan jualan langsung.
3.5 Teknik Analisis Data
Data dianalisis
dengan menggunakan deksriptif dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Data
dianalisa setelah memperolehi data primer daripada soal selidik. Setiap jawapan
responden dibuat dalam bentuk budalan dan dipersembahkan dalam bentuk jadual
dan carta.
4.0 DAPATAN KAJIAN DAPATAN
PERBINCANGAN
Bahagian
ini membincangkan analisis data dan memaparkan hasil penemuan kajian yang telah
dilakukan daripada borang soal selidik yang telah diisi oleh responden yang
terpilih. Data yang telah dimasukkan telah diproses bagi mendapatkan statistik
seperti peratusan, taburan kekerapan dan purata bagi kajian yang dijalankan.
4.1 Demografi Responden
Seramai
30 orang responden yang dipilih terdiri daripada penduduk tempatan telah disoal
selidik. Huraian analisis latar belakang responden melibatkan aspek jantina, umur,
pekerjaan, status perkahwinan, kategori pelanggan dan pendapatan bulanan
penduduk dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah.
Analisis Data Bahagian Demografi
|
|||||||||||
Kategori Pelanggan
|
Bil
|
Peratus ( % )
|
|||||||||
Pelajar
|
6
|
20
|
|||||||||
Warga Emas
|
3
|
10
|
|||||||||
Dewasa/Produktif
|
21
|
70
|
|||||||||
Jumlah
|
30
|
100
|
|||||||||
4.1.3 Jantina
RAJAH 1 : Jantina Responden
Kebanyakan responden
terdiri daripada golongan wanita iaitu seramai 18 orang responden ( 60% ), manakala selebihnya adalah golongan
lelaki iaitu seramai 12 orang responden ( 40%.) Hal ini menunjukkan, golongan
wanita lebih giat aktif dalam pembelian barangan jualan langsung dalam kalangan
penduduk Kampung Ulu Teris. Di samping itu juga, golongan wanita lebih minat
dengan pembelian barangan melalui jualan langsung kerana mereka mudah untuk
mendapatkan kesahihan terhadap barangan yang dijual. Data yang lebih terperinci
dapat dilihat dalam rajah 1.
4.1.4 Pekerjaan
RAJAH 2:
Agihan Jenis Pekerjaan Responden
Kebanyakan
responden adalah terdiri daripada bekerja sendiri iaitu seramai 12 orang
responden (40%), diikuti dengan kakitangan kerajaan seramai 7 orang responden
iaitu 23.33%. manakala pelajar seramai 6 orang responden (20%) dan selebihnya
adalah pekerja swasta iaitu seramai 5 orang responden (16.67%). Hal ini, jelas
menunjukkan bekerja sendiri adalah majoriti yang terlibat dalam pembelian
barangan jualan langsung, kerana kegiatan ekonomi utama di lokasi kajian adalah
bekerja sebagai penoreh getah. Data yang lebih terperinci dapat dilihat di
rajah 2.
4.1.5 Pendapatan Bulanan
RAJAH 3 : Pendapatan
Bulanan Responden
Majoriti
responden mempunyai pendapatan bulanan antara RM 0-700 seramai 16 responden (53.33%)
yang kebanyakkannya melakukan pekerjaan sendiri. Diikuti pula dengan pendapatan
bulanan antara RM 800-1200 seramai 6 orang responden (20%), manakala pendapatan
antara RM 1300-2000 seramai 5 orang responden ( 16.67%) dan selebihnya antara
RM 3000-5000 ke atas seramai 3 orang responden (10%). Hal ini menunjukkan,
barangan jualan langsung boleh dimiliki oleh semua penduduk kampung Ulu Teris,
kerana harganya yang berpatutan dan berkualiti tinggi. Data yang terperinci
dapat dilihat dalam rajah 3.
4.1.6 Umur
RAJAH 4 : Agihan Umur
Responden
Majoriti
responden berumur antara 21-45 tahun iaitu seramai 16 orang responden (53.33%)
yang terdiri daripada golongan produktif yang aktif bekerja, diikuti kategori
umur antara 0-20 tahun, seramai 6 orang responden ( 20%) yang kebanyakan
terdiri daripada golongan pelajar. Manakala kategori umur antara 45-56 tahun seramai
5 orang responden ( 16.67%) dan selebihnya terdiri daripada kategori umur 57
tahun ke atas seramai 3 orang responden (10%). Hal ini jelas mennjukkan hampir semua kategori umur terlibat dalam
pembelian barangan jualan langsung kerana terdapat kepelbagaian pilihan
barangan jualan langsung yang sesuai dengan kategori umur mereka. Data yang
lebih terperinci dapat dilihat di rajah 4.
4.2 Analisis Sambutan Penduduk Terhadap Pembelian Barangan Jualan
Langsung
Pembelian
barangan jualan langsung telah mendapat sambutan yang menggalakkan dalam kalangan
masyarakat di Malaysia malahan tidak ketinggalan juga bagi penduduk Kampung Ulu
Teris, walaupun lokasi kajian terletak dalam kawasan pedalaman, namun mereka juga
sering kali membeli barangan melalui jualan langsung. Di Malaysia terdiri
daripada pelbagai jenama barangan jualan langsung, namun di Kampung Ulu Teris
lebih popular dengan jenama Avon, Leno, Cosway, Gamat Emas CNI dan lain-lain
barangan . Seterusnya, terdapat pelbagai jenis barangan jualan langsung yang
terdiri daripada barangan kosmetik, peralatan dapur, penjagaan diri, makanan
suplemen dan aksesori, rujuk lampiran 13, 14, dan 15. Hal ini kerana terdapat
pelbagai sumber yang memperkenalkan barangan jualan langsung kepada seseorang, iaitu
seramai 16 orang responden ( 53.33 %) responden diperkenalkan oleh rakannya
tentang barangan jualan langsung. Hal ini kerana, rakan merupakan orang yang
mudah dipercayai terutamanya rakan karib yang akan mempengaruhi seseorang untuk
membeli barangan tersebut. Seterusnya seramai 6 orang responden ( 20%)
diperkenal oleh ahli keluarga sendiri. Hal ini kerana ahli keluarga merupakan
orang yang terdekat dan menurut Siti Esah 56, mungkin mereka ingin menyokong
ahli keluarga mereka dalam bidang perniagaan yang diceburi oleh ahli
keluarganya. Diikuti pula daripada sumber media massa terutamanya melalui iklan
di televisyen dan surat khabar seramai 7 orang responden ( 23.33%) dan
selebihnya daripada sumber lain-lain.
Analisis Data Bahagian B
Cara Mendapatkan Barangan
|
Bil
|
Peratus ( % )
|
||||||||
Membeli melalui stokis
|
22
|
73.33
|
||||||||
Membeli melalui agen/pengedar
|
8
|
26.67
|
||||||||
Jumlah
|
30
|
100
|
||||||||
Orang Yang Memperkenalkan
|
Bil
|
Peratus ( % )
|
|
Rakan
|
16
|
53.33
|
|
Ahli keluarga
|
6
|
20
|
|
Media massa
|
7
|
23.33
|
|
Lain-lain
|
1
|
3.33
|
|
Jumlah
|
30
|
100
|
Kualiti Barangan
|
Bil
|
Peratus ( % )
|
|
Tinggi
|
18
|
60
|
|
Sederhana
|
12
|
40
|
|
Rendah
|
0
|
0
|
|
Jumlah
|
30
|
100
|
4.2.1 Jenama Barangan Jualan Langsung
RAJAH 5: Agihan
Jenama Responden
Rajah
5 jelas menunjukkan bahawa pemilihan jenama Gamat Emas menjadi pilihan yang
tertinggi dalam kalangan penduduk di lokasi kajian dengan jumlah seramai 16
orang responden ( 44.44%) yang memilih
jenama ini untuk kegunaan harian. Hal ini kerana, penduduk lebih mempercayai kualiti terhadap produk
yang dikeluarkan oleh syarikat tersebut. Menurut Siti Esah, 56 beliau
memberitahu bahawa barangan daripada Gamat Emas menggunakan ekstrak daripada
spesies gamat kuning keemasan atau nama scientifiknya (Stichopus Horrens Selengka)
yang ditemui oleh Prof Dr Haji Ridzwan Bin Hashim, selaku ketua penyelidik
minimum laut di Kementerian Sains dan Teknologi Malaysia. Menurut Prof Dr Haji
Ridzwan Hashim, spesies gamat ini merupakan spesies yang terbaik di dunia,
kerana nilai penyembuhannya adalah 3 kali ganda berbanding dengan spesies gamat
yang kedua. Spesies ini juga telah diiktiraf sebagai spesies gamat nombor satu
di dunia daripada 2000 spesies mentimun laut.
Di
samping itu, barangan yang dikeluarkan oleh Gamat Emas dapat memenuhi keperluan dan kehendak penduduk di
kawasan kajian. Selain itu juga, pengedar bagi barangan Gamat Emas diberi
latihan melalui seminar dan bengkel yang dianjurkan oleh syarikat tersebut. Hal
ini adalah untuk memudahkan pemasaran terhadap barangan di samping untuk
memberi maklumat yang tepat terhadap barangan yang dikeluarkan oleh syarikat
berkenaan supaya maklumat dapt disampaikan kepada pengguna adalah tepat dan
tidak berasa ragu-ragu untuk membelinya. Diikuti jenama lain-lain yang terdiri
daripada jenama Anugerah, Alpa Lipiq, Bio-Aura, Herbalife dan Gamat Healin
seramai 10 orang responden ( 27.78 %). Seterusnya diikuti jenama Avon seramai 5
orang responden ( 13.89%), manakala
jenama Cosway dan Leno seramai 2 orang responden (5.56%) dan selebihnya CNI. Rujuk
lampiran 16.
4.2.2 Jenis Barangan
RAJAH 6: Agihan
Jenis Barangan
Majoriti
responden memilih barangan suplemen sebagai pembelian utama melalui barangan
jualan langsung iaitu seramai 20 orang responden ( 46.51%). Barangan suplemen
terdiri daripada pengambilan vitamin-vitamin untuk meningkatkan tahap kesihatan
dan kecergasan seseorang. Menurut Pn Hasnah 46, tahap kesihatan akan semakin
menurun apabila seseorang semakin berusia. Selain itu barangan suplemen dibeli
oleh semua peringkat umur untuk meningkatkan kecerdasan kerana keletihan dan
kesibukan dalam melakukan aktiviti pekerjaan disamping dapat mengelakkan kelesuan dan meningkatkan
produktiviti dalam melakukan pekerjaan. Diikuti pula barangan penjagaan diri
iatu seramai 15 orang responden ( 34.88%) barangan penjagaan diri terdiri
daripada sabun, syampu, mandian, losyen dan lain-lain , manakala barangan
kosmetik seramai 4 orang responden ( 9.30%) dimana barangan ini menjadi pilihan
bagi kaum wanita yang inginkan kecantikan. Seterusnya diikuti barangan aksesori
yang terdiri daripada beg tangan, kasut, tali pinggang dan lain-lain seramai 3
orang responden ( 6.98%) dan
selebihnya barangan peralatan dapur yang terdiri daripada dapur elektik,cerek
elektrik dan lain-lain.
4.3 Analisis Faktor – Faktor Yang
Mempengaruhi Pembelian Barangan Jualan Langsung Dalam Kalangan Penduduk
Daripada
rajah 5 dan rajah 6 dapat dirumuskan bahawa tedapat pelbagai faktor yang
mempengaruhi penduduk di kawasan kajian membeli barangan melalui jualan
langsung dan memilih jenama mengikut pilihan mereka. Antaranya mudah didapati, pengaruh
rakan, trend, faktor kesihatan dan faktor lain-lain. Data yang lebih terperinci
dapat dilihat dalam rajah 7.
4.3.1 Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi
RAJAH 7 : Agihan
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelian
Majoriti
responden bersetuju bahawa barangan jualan langsung mudah didapati iaitu
seramai 17 orang responden ( 50%). Terdapat 2 cara untuk mendapatkan barangan
jualan langsung iaitu seramai 22 orang responden ( 73.33%) mendapatkan barangan
jualan langsung melalui stokis jualan yang terdapat di Bandar Kuala Lipis,
manakala seramai 8 orang responden ( 26.67%) orang mendapatkan barangan melalui
pengedar atau agen bagi sesuatu syarikat di kampung tersebut. Di samping itu, terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan
oleh pengedar atau agen syarikat tersebut selaras dengan perkembangan teknologi
zaman modenisasi ini, untuk mendapatkannya samada melalui perkhidmatan online, tempahan
melalui panggilan telefon, dan lain-lain lagi. Menurut Siti Esah, 56 tahun,
barangan jualan langsung mudah didapati kerana terdapat perhidmatan yang
disediakan oleh pengedar iaitu
penghantaran barang ke rumah tanpa dikenakan sebarang caj oleh pengedar
tersebut. Menurut beliau juga, ia memudahkan golongan warga emas untuk
mendapatkan barangan jualan langsung di samping dapat menjimatkan kos
pengangkutan untuk mendapat barangan tersebut.
Seterusnya diikuti pula faktor kesihatan iaitu
seramai 11 orang responden ( 32.35%) setuju. Hal ini kerana, di zaman
modenisasi ini, kemungkinan banyak penyakit yang berbahaya muncul terutama
penyakit 3 berangkai iaitu penyakit serangan jantung, kencing manis dan darah
tinggi. Hal ini disebabkan oleh faktor pengambilan makanan tanpa had yang
menyebabkan mereka mudah untuk mendapat penyakit tersebut. Oleh itu, mereka memilih
barangan melalui jualan langsung untuk
mendapatkanya kerana terdapat juga produk yang boleh mengawal penyakit mereka
daripada menjadi lebih serius . Menurut Pn Hasnah 48, penduduk kampung juga
tidak mahu bergantung sepenuhnya dengan bekalan ubat-uabatan yang dibekalkan
oleh pihak hospital ,kerana ia memungkinkan akan muncul penyakit lain
seperti penyakit buah pinggang. Hal ini
disebabkan oleh ubat yang dimakan tidak hancur dalam badan dan menyebabkan
ubat-ubatan yang dimakan terkumpul dalam buah pinggang dan seterusnya tersumbat.
Di samping itu, terdapat juga program kesihatan yang dijalankan oleh pengedar
untuk mendedahkan tentang penjagaan kesihatan dan juga kebaikan dan kelebihan
produk-produk syarikat pengedar tersebut. Hal ini ,untuk memberi kesedaran
kepada penduduk kampung tentang kepentingan menjaga kesihatan terutama pada era
ini.
Selain
itu, faktor trend, faktor ini lebih menjurus kpada golongan remaja. Menurut Nur
Syahida 16, mereka sering mengikut trend daripada semasa ke semasa dan mereka
lebih dipengaruhi oleh iklan-iklan yang disiarkan dalam media massa terutama
bagi barangan aksesori yang akan mempengaruhi mereka dalam pembelian barangan
jualan langsung. Menurut beliau juga, golongan remaja zaman sekarang lebih
mementingkan penampilan diri dengan mengikut perkembangan gaya daripada semasa
ke semasa terutama penampilan artis-artis negara Korea.
Faktor yang seterusnya ialah pengaruh
rakan iaitu seramai 2 orang responden
( 5.88%) yang bersetuju dengan
faktor ini. Mereka akan lebih terpengaruh dengan rakan mereka apabila mereka
merupakan kawan rapat dan melihat sendiri terhadap keberkesanan barangan jualan
langsung melalui kawannya. Hal ini akan mengalakkan seseorang untuk mencubanya
terlebih dahulu terutama dalam pembelian barangan kosmetik, oleh itu ia boleh
mempengaruhi penduduk di kawasan kajian untuk membeli barangan melalui jualan
langsung.
Tambahan lagi, terdapat faktor harga
berpatutan yang mana faktor ini dipersetujui oleh semua responden yang dipilih
iaitu 100%. Faktor ini menunujukkan bahawa semua penduduk mampu untuk memiliki
barangan jualan langsung, walaupun bekerja sendiri. Hal ini juga menunjukkan
bahawa peduduk di kawasan kajian mempunyai kuasa beli yang tinggi dalam
kalangan penduduk.
Selain itu , faktor kualiti barangan
jualan langsung juga mempengaruhi penduduk dalam pembelian barangan jualan
langsung , seramai 18 orang responden bersetuju bahawa barangan jualan langsung
berkualiti tinggi dan selamat digunakan kerana terdapatnya label halal yang sah
daripada JAKIM, mendapat kelulusan daripada kementerian kesihatan Malaysia ( KKM
) dan kebanyakan barangan jualan langsung dikeluarkan daripada kilang bertaraf
Good Manucfacturing Practise ( GMP ) yang mana kilang ini telah mendapat
pengiktirafan sedunia dan kualiti dan keselamatannya terjamin kerana terdapat
penyeliaan yang ketat di kilang tersebut. Tambahan lagi, poduk tersebut juga terdapat
stardard kualiti yang dikeluarkan oleh SIRIM iaitu ISO 9001. Walaubagaimanapun
terdapat juga responden mengatakan bahawa barangan jualan langsung adalah
berkualiti sederhana iaitu seramai 12 orang ( 40%). Menurut Siti Esah, sesetengah
penduduk juga tidak mempunyai kesesuaian dalam penggunaan barangan jualan
langsung yang tidak membawa sebarang perubahan terhadap diri mereka sendiri dan
kemungkinan juga mereka tidak mengikut aturan dalam penggunaan dan pemakanan barangan tersebut
4.3.2 Tahap Kepuasan
RAJAH 8 : Agihan
Tahap Kepuasan Responden
Mojoriti
responden di kawasan kajian berasa sangat memuaskan selepas menggunakan
barangan jualan langsung iaitu seramai 19 orang responden ( 63.33 %) dan selebihnya iaitu seramai 11
orang responden (36.67%) menyatakan hanya memuaskan sahaja selepas
menggunakannya.hal ini dipengaruhi oleh faktor ketidakesuaian bagi penggunaan
barangan tersebut. Data yang terperinci dapat dilihat dalam rajah 8.
5.0 RUMUSAN
Kajian
ini bertujuan untuk mengenalpasti sambutan pembelian barangan jualan langsung
mengikut umur, jantina, kategori pelanggan, jenama barangan jualan langsung dan
jenis barangan yang dibeli oleh penduduk di lokasi kajian. Selain itu, kajian
ini juga untuk mengenalpasti faktor- faktor yang mempengaruhi penduduk dalam
pembelian barangan jualan langsung dari segi kualiti barangan, mudah didapati,
harga berpatutan, faktor trend, faktor kesihatan, pengauh rakan dan tahap
kepuasan penduduk terhadap barangan jualan langsung.
Daripada
analisis didapati bahawa semua peringkat umur kecuali kanak-kanak terlibat
dalam pembelian barangan melalui jualan langsung. Hal ini demikian industri
jualan langsung menyediakan pelbagai jenis barangan mengikut peringkat umur
agar dapat memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan mengikut arus perkembangan
semasa. Hal ini kerana, kehendak dan cita rasa pelanggan sentiasa berubah dari
semasa ke semasa apabila pengguna mencapai tahap kepuasan yang maksimum dalam
penggunaan sesuatu barangan. Selain itu, didapati bahawa jenama Gamat Emas dan
barangan makanan suplemen mendapat sambutan yang menggalakkan dalam kalangan
penduduk di kawasan kajian. Hal ini dipengaruhi oleh beberapa faktor sebelum
berlakunya pembelian dan pemilihan jenama barangan jualan langsung antaranya
faktor harga berpatutan yang mana faktor ini dipersetujui oleh semua responden
yang dipilih. Hal ini akan meningkatkan keupayaan penduduk untuk memiliki
barangan tersebut disamping dapat meningkatkan kuasa beli dalam kalangan
penduduk di kawasan kajian.
Selain
itu, faktor kesihatan juga mempengaruhi penduduk dalam pembelian barangan
jualan langsung. hal ini kerana terdapat juga syarikat yang menyediakan vitamin
dan makanan suplemen untuk meningkatkan kecerdasan dan keupayaan seseorang
dalam melakukan sesuatu kerja. Hal ini kerana keupayaan dan kecerdasan
seseorang akan semakin menurun apabila meningkat usia. Oleh itu, penduduk di
kawasan mengambil langkah untuk membeli makanan suplemen dan vitamin selain
bergantung dengan ubat-ubatan yang dibekalkan oleh pihak hospital.
Manakala
jenama yang kurang mendapat sambutan dalam kalangan penduduk di kawasan kajian
adalah jenama CNI. Hal ini kerana, pengedar atau ejen CNI tiada di kawasan
kajian dan memerlukan penduduk mendapatkan barangan ini di stokis jualannya.
Kesimpulannya
didapai bahawa faktor harga berpatutan merupakan faktor utama yang mendorong
penduduk di kawasan kajian membeli barangan melalui jualan langsung disamping
barangannya mudah didapati. Hal ini kerana terdapat ramai pengedar yang terdiri
daipada pelbagai jenama yang memudahkan penduduk untuk mendapatkannya di samping dapat menjimatkan kos
pengangkutan. Oleh itu, diharapkan bahawa industri jualan langsung ini terus
berkembang dan dijadikan sebagai perniagaan utama di Malaysia terutamanya bagi
kaum melayu agar ekonomi kaum melayu dapat ditingkatkan sekaligus dapat
membasmi kadar kemiskinan dalam Negara menjelang tahun 2020.
RUJUKAN
INTERNET
- https://maps.google.com
- www.gamatemas.com.my
- www.my.avon.com
- www.cni.my
- http://www.cosway.com.my
- www.mdlipis.gov.my
- www.arkib.gov.my
- www.kpdnkk.gov.my>pembangunanindustrijualanlangsung
WAWANCARA
- Wawancara
secara bebas antara pengkaji dengan Pn Siti Esah Binti Jawi, 56 tahun
selaku pembeli barangan jualan langsung yang setia bagi golongan produktif.
- Wawancara
secara bebas antara pengkaji dengan Pn. Hasnah Binti Shafie, 46 tahun
selaku penduduk di Kg Ulu Teris yang membeli barangan melalui jualan
langsung bagi golongan produktif
- Wawancara
secara bebas antara pengkaji dengan Cik Nur Syahida Binti Aziz, 16 tahun
selaku penduduk di Kg Ulu Teris yang membeli barangan melalui jualan
langsung bagi golongan pelajar.
BUKU
- Mokhtar
Pet dan Rafidah Manap 2012. Pengajian perniagaan teks STPM penggal 1. Muka
surat 3. Terbitan pertama. Selangor Darul Ehsan. Oxford Fajar Sdn.Bhd.
- Loo
Chen Kuang, 2006 perdagangan SPM, muka surat 56. Terbitan pertama. Johor
Darul Takzim. Pelangi Sdn.Bhd
- Desmond
Pang. Rahsia Kunci Kejayaan Jualan Langsung. muka surat 2. Kanyin
Publication.
MAJALAH
- Siti
Noor Diana Binti Juhari. “Apa Itu Jualan Langsung dan Multi Level
Marketing” dlm GE-Biz, edisi Julai 2009 hlm 10, 5 Julai 2009
PAMPLET
- Siti
Noor Diana Binti juhari. Senarai stokis dan pusat jualan utama, dlm info
marketing edisi Mac 2013, hlmn 10
SURAT KHABAR
- Salleh
Hj Saadon. “Seminar Usahawan Cemerlang Membina Kuasa Percaya” dlm. Harian
Metro, Ahad, 20 November, 2011
KAMUS
- Kamus
Besar, Bahasa Melayu Utusan halaman
1213: susunan Haji Zainal Abidin Safarwan. Cetakan Utusan Publication
& Distributors Sdn Bhd
LAMPIRAN
Lampiran 1: peta yang menunjukkan daerah Kuala Lipis di
Pahang
Lampiran 2 : menunjukkan papan tanda untuk memasuki ke
kawasan kajian
Lampiran 3 : Menunjukkan kemudahan gelanggang futsal untuk
kemudahan pemuda-pemuda dan kanak-kanak di kawasan kajian.
Lampiran 4: Menunjukkan lokasi lampiran 5 : Menujukkan
gelanggang
Kemudahan ( WIFI )
untuk kegunaan dart
untuk kegunaan penduduk penduduk
Penduduk di kawasan kajian mengakses di kawasan kajian
Internet.
Lampiran 6 : Menunjukkan kegiatan utama yang dijalankan di
kawasan kajian
Lampiran 7: Menunjukkan kegiatan pembalakan yang dijalankan
di Empang Jaleh
Lampiran 8 : Menujukkan kegiatan ekonomi yang kedua dijalankan oleh penduduk di
kawasan kajian di Empang Jaleh
Lampiran 9: pasukan futsal UTB Lelaki dan wanita
Lampiran 10 : pasukan futsal UTB kanak-kanak dan pasukan
bola jaring wanita
Lampiran 11: Johan
bagi kejohanan futsal terbuka di Benta
Lampiran 12 : menunjukkan barangan penjagaan diri
Lampiran 13 :
menunjukkan barangan kosmetik
Lampiran 14: menunjukkan barangan elektrik dan peralatan
dapur
Lampiran 15 : menunjukkan barangan makanan suplemen
Lampiran 16 : menunjukkan jenis-jenis barangan jualan
langsung yang dikeluarkan oleh sesebuah syarikat
BORANG SOAL SELIDIK
UNTUK KEGUNAAN PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH
( PBS ) STPM 2012 / 2013
SMK CLIFFORD , 27200 KUALA LIPIS,PAHANG
Tajuk : Sambutan
pembelian barangan jualan langsung dalam kalangan penduduk kampung Ulu Teris
Kepada responden yang dihormati saya
ingin meminjam masa anda sedikit untuk
Anda mengisi borang ini. Sila
tandakan ( √ ) di ruangan yang berkenaan.
BAHAGIAN A : DEMOGRAFI
1. UMUR :
0 - 20 21 – 45 46 – 56 57 ke atas
2.
JANTINA : Lelaki
Perempuan
3. STATUS
PERKAHWINAN : Bujang Berkahwin
Lain-lain: sila nyatakan
4.PENDAPATAN : 0
– 700 800 –
1200 1300-2000
SEBULAN
3000-5000 6000
ke atas
5.KATEGORI
PELANGGAN : Pelajar Dewasa
/ produktif
Warga emas
6.JENIS PEKERJAAN : Kerajaan swasta sendiri
Pelajar
BAHAGIAN B
1. Adakah
anda pernah terlibat dengan pembelian barangan jualan langsung ?
YA TIDAK
2. sejak
bila anda telah menggunakan perhidmatan melalui jualan langsung ?
Bulan Tahun
3. Apakah
jenama yang sering anda gunakan ?
Avon
DCL
Lain-lain
Cosway Leno sila nyatakan :
Gamat Emas CNI
4. Jenis
barangan jualan langsung yang sering dibeli ?
Kosmetik Penjagaan
diri
Aksesori
Peralatan dapur makanan suplemen Lain-lain
5.
Bagaimanakah cara anda untuk mendapatkan barangan secara jualan
langsung ?
Membeli di stokis jualan langsung
Membeli melalui agen/pengedar
6.
Siapakah yang memperkenalkan barangan jualan langsung kepada anda ?
Rakan Iklan
melalui media massa
Ahli keluarga Lain-lain sila nyatakan :
7.
Bagaimanakah kualiti barangan jualan langsung yang dibeli ?
Tinggi Sederhana Rendah
8.
Bagaimanakah dengan harga barangan jualan langsung ?
Mahal Berpatutan Murah
9. Adakah
anda berpuas hati dengan barang-barang jualan langsung ?
Sangat memuaskan memuaskan Tidak memuaskan
10.
Apakah factor yang mempengaruhi anda dalam pembelian barangan jualan
Langsung ? ( sila tanda 2 jawapan pilihan
anda di kotak yang berkenaan)
Mudah didapati Pengaruh rakan
Harga berpatutan Faktor kesihatan
Trend Kekurangan khidmat
sokongan
11.
Adakah anda seorang yang mampu untuk memiliki barangan jualan langsung dengan
pendapatan sebulan anda ?
YA TIDAK
TERIMA
KASIH ATAS KERJASAMA ANDA KERANA MENGISI BORANG SELIDIK INI BAGI KEGUNAAN
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
( PBS ) STPM 2012 /2013
LAMPIRAN 17 : BORANG SOAL SELIDIK
No comments:
Post a Comment